La inițiativa și în organizarea Asociației Ofițerilor de Rezervă din România (A.O.R.R.) în data de 22 februarie a avut loc, la Palatul Parlamentului, o întâlnire între secretarul general al Partidului Social Democrat, domnul Marian Neacșu și delegați de la Asociația Națională a Cadrelor Militare în Rezervă și în Retragere „Alexandru Ioan Cuza“, Asociația Națională a Cadrelor Militare în Rezervă și în Retragere din Ministerul Afacerilor Interne, Federația Militarilor din România, Asociația ROMIL, reprezentând Forumul Structurilor Structurilor Asociative din Sistemul Național de Apărare, Ordine Publică și Securitate Națională.

Decanul de vârstă al reprezentanților structurilor asociative mai sus menționate, președintele în exercițiu al Forumului, a prezentat demnitarului scopul și motivele care au generat această întâlnire.

În esență, discuțiile s-au axat pe stadiul și parcursul legislativ al O.U.G. 59/2017, sens în care s-a exprimat preocuparea și îngrijorarea celor 150.000 de rezerviști militari față de prevederile acestui act normativ.

Au fost argumentate, cu exemple concrete, efectele discriminatorii generate de actul normativ, atât în interiorul segmentului socio-profesional pe care îl reprezentăm, între diferitele categorii de rezerviști militari, cât și ale acestui segment față de celelalte categorii de pensionari. Prevederile art. VII din O.U.G. 59/2017 fac inoperant  principiul actualizării pensiilor militare de stat, în timp ce pensiile din sistemul public se actualizează prin creșterea punctului de pensie.

S-a mai explicat interlocutorului că măsurile luate de decidenții politici (prin O.U.G. 57/2015 și O.U.G. 59/2017 de modificare a Legii 223/2015), fac inoperante principiile care stau la baza ființării acestei legi.

Având în vedere agenda sesiunii parlamentare actuale s-a solicitat reprezentatului PSD să faciliteze un dialog al reprezentanților structurilor noastre asociative cu președintele Comisiei de muncă și protecție socială din Camera deputaților și cu liderul grupului parlamentar al PSD din această Cameră.

În același context, din perspectiva dezvoltărilor legislative privind noua lege a pensiilor din sistemul public, s-a reiterat poziția structurilor noastre asociative  prin care se solicită menținerea legislației privind pensia militară de stat.

Din discuții a mai reieșit și faptul că sunt necesare menținerea și întărirea dialogului cu formațiunea politică majoritară și instituționalizarea acestuia prin mecanisme care să ducă la o mai bună informare reciprocă și sprijin în realizarea intereselor și obiectivelor asociațiilor noastre.

Interlocutorului i-a fost înmânată o copie a Memorandum-ului adresat președintelui Comisiei de muncă și protecție socială din Camera deputaților, Cameră decizională la Legea de aprobare a O.U.G./2017,  convenit și semnat  la 17 ianuarie 2018 de către toate structurile asociative ale rezerviștilor.

În cadrul întrevederii a fost subliniată, în sensul celor de mai sus, disponibilitatea corpului de rezerviști de a se implica în problematica  de ansamblu a rezervei Armatei României și la dezvoltarea și perfecționarea legislației aferente acesteia.

Secretarul general al PSD a ținut să precizeze că apreciază și susține dialogul  cu structurile noastre asociative, că va da curs și va asigura întâlnirea cu parlamentarii respectivi și că se va preocupa ca, la finele lunii martie, să asigure o întrevedere și cu liderul PSD.

7 thoughts on “Comunicatul comun al structurilor asociative participante la întâlnirea cu secretarul general al Partidului Social Democrat

  1. Sa se precizeze ca acest oug se aplica si la pensiile de urmasi foarte mici , unele sant la nivelul ajutorului social . , de asemani au fost inghetate si pensiile ff mici care sant sub nivelul salariului minim pe economie di 2017 , sa se ia in discutie ca la mapn nu se aplica la pensii actualizareacu15% din iunie 2017 , sa se respecte legea 223 din i ian 2016 si sa se faca norme de apllicare nu oug . sa se mareasca si pensiile mici militare asa cum se matesc si cele civile

  2. Se vede clar ca doar magistratii sunt „constitutionali”, iar restul sunt paria societatii.În dosarul pe care îl citaţi s-a câştigat definitiv, dar plata se face „la încetarea cauzei legale de suspendare”. Adică, nici în 2018. Şi nu vă faceţi speranţe, sunt mulţi care au câştigat, dar nu au intrat în posesia efectivă a banilor, care în paranteză fie spus, „se plătesc în 5 ani”, procentual diferenţiat conform altor OUG care se dau anual.După comunicarea hotărârii, pârîtul nu face nimic ca să pună în plată, reclamantul trebuie apoi să solicite executarea silită, pârîtul contestă executarea, şi tot aşa te întinzi pe mai mulţi ani, fără a fi efectiv în posesia dreptului legal.
    @ pentru cei cu adevărat interesaţi,
    Decizia de astăzi este cel puţin ciudată.
    La prima solicitare ICCJ a hotărât că militarii din toate structurile se vor judeca pe aceste drepturi numai în instanţe de conflicte de muncă, iar poliţiştii şi ceilalţi funcţionari cu statut special la completele de contencios-administrativ. În primul rînd apare competenţa de teritorialitate în judecare, adică militarii nu vor mai putea să introducă acţiuni la Buc. decât dacă au domiciliul în Buc.Apoi apare competenţa de recurs/apel. Aşa e mai bine, în gândirea lor, să te zăpăcească, poate renunţi.
    A doua solicitare are un efect pervers.Pentru cei care au câştigat în primă instanţă, sigur vor pierde pe prematuritate la instanţa finală. Acum nu mai poate fi eludată prematuritatea stabilită astăzi decât dacă se reuşeste declararea neconstituţionalităţii prevederii OUG 90 referitoare la ajutoare la trecerea în rezervă. Şi ar fi şanse pentru justiţiabili, pentru că CCR s-a mai pronunţat pe neconstituţionalitatea OUG de modificare a unor legi abrogate.

  3. De reținut că articolele 12-19 din Anexa 1 a Ordinului M-25/2016 nu se referă la actualizarea pensiilor la momentul creșterii soldelor, prevăzută la art 60 ci la actualizarea care are loc pentru recalcularea pensiilor în baza art. 28-30 din Legea 223. Nici legea 223 nici ordinul M25 nu prevăd practic, expres, cum se face actualizarea la creșterea soldelor, deși acest lucru ar fi trebuit tratat parte, măcar în Ordinul M25.

    Și acuma să desenăm pentru gradați:

    1. Conform art.60(3) din L-223, actualizarea SE APLICĂ numai în cazul în care cuantumul de creștere rezultat este mai mare decât pensia aflată în plată sau decât cuantumul rezultat prin indexare, dacă a avut loc și un proces de indexare în anul respectiv.

    Cum în anul 2017 a avut loc o indexare, CPS trebuia să calculeze și actualizarea, pentru a respecta prevederile legii, dar SĂ O APLICE numai pentru cei la care actualizarea este mai mare decât indexarea din Ianuarie 2017. Deci trebuie să ținem cont ce înseamnă calculare și aplicare, pentru că văd că unii juriști deștepți, după ce au plâns o jumătate de an că vai Doamne, nu se mai aplică actualizarea și murim de foame, acuma, când constată că aceasta este mai mică decât indexarea și practic pensiile nu cresc în urma acestui proces, vor să dea în judecată MApN pentru că a aplicat legea. Să ne înțelegem: ACTUALIZAREA TREBUIA CALCULATĂ, DAR NU TREBUIE APLICATĂ DECÂT PENTRU ȘI DACĂ ESTE MAI MARE DECÂT INDEXAREA DIN IANUARIE 2017.

    2. Cum se calculează? Ei aici intervine măreția legiuitorilor care fac legi care să poată fi interpretate după cum vrea fiecare. Domnul Zegrean când a dat postulatul de proastă inspirație a omis faptul că dreptul, respectiv legea, nu se face singură, nu apare din neant, nu este de natură divină ci este făcută de oameni și cei care o fac interpretabilă, răsucibilă și proastă, sunt oamenii, nu extratereștrii. Deci ca orice lege făcută de oameni ca Zegrean, și Legea 223 este nu doar perfectibilă ci și imperfectă, dar nu din greșeală ci cu bună știință.

    Art.60(1) din L-223, spune că actualizarea se face în procentele stabilite la art. 29, 30 și 108. Dar aceste articole se referă la recalculare. Actualizarea făcută în baza art. 60 ar fi trebuit să aibă alte prevederi care să clarifice CU CÂT LA SUTĂ, RAPORTAT LA CE, ȘI CĂRUI ELEMENT SE APLICĂ ACTUALIZAREA, adică,dacă crește solda de grad actualizarea se face tot la elementul de calcul soldă de grad din pensie sau la întreaga pensie? Și trebuia să mai clarifice cu cât la sută se face creșterea. Normal, logic și corect ar fi ca pensia să crească cu același procent ca și solda, dar nu e așa, pentru că art 29(1.a) din L-223, la care face trimitere art 60, spune că actualizarea se face în cuantum de 80% din baza de calcul prevăzută la art. 28. Dar și aici acest procent se referă la recalculare, legiuitorul amestecând intenționat lucrurile, ca să nu mai știe nimeni nimic. Practic legiuitorul, din lene sau cu bună știință dar rea voință a amestecat zegrenește termenul actualizare cu cel de recalculare.

    Practic, ar trebui nu modificată ci făcută o instrucțiune privind actualizarea, pentru că ceea ce scrie Ordinul M-25/2016, care își spune „Ordin pentru aplicarea procedurilor de recalculare şi de actualizare a pensiilor militare de stat„ este bătaie de joc. Anexa 2 din așa zisele norme, care cuprinde proceduri privind actualizarea, are doar două articole, iar articolul 1 spune că actualizarea se face din oficiu fără a fi nevoie de cerere. Specialiștii ministerului Apărării, când au emis acele proceduri au făcut-o în bătaie de joc, la mișto(probabil și la ordin), în așa fel încât orice ar face, să nu poată fi trași la răspundere, pentru că nu prea ai cum să încalci o o instrucțiune cu doar două articole, dar nici cum să o aplici.

    3. Și totuși, dovedind că pot friza imposibilul, specialiștii juriști, finanțiști și pensionariști din minister, au reuși să încalce și cea mai mică instrucțiune, pentru că am înțeles că AU FOST EMISE DECIZII DE ACTUALIZARE. Păi așa ceva numai specialiștii pregătiți de domnul Maciu și domnul Jianu puteau face, pentru că articolul 1 din Anexa 2 a Ordinului m 25/2016 spune foarte clar și fără dubii, că ”Actualizarea pensiilor militare de stat prevăzută la art. 60 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările şi completările ulterioare, se realizează fără a fi emise decizii în acest sens.”

    PĂI DACĂ ORDINUL SPUNE CĂ ACTUALIZAREA SE FACE FĂRĂ A SE EMITE DECIZII, DE CE S-AU EMIS DECIZII DE ACTUALIZARE ?

    Lucrurile sunt cât se poate de limpezi:

    1. Actualizarea trebuia să se facă, pentru că așa cere legea, dar trebuie să se aplice numai celor la care se constata o creștere mai mare față de pensia din decembrie 2016 decât cea rezultată în urma indexării din ianuarie 2017, fapt ce ar fi anulat indexarea, dar numai din Iunie 2017.

    2. Nu se emit decizii de actualizare, așa cum nu au fost emise nici decizii de indexare, trebuia să se procedeze, la fel ca la indexare, dar numai la cei la care era cazul, eventual să se facă o mențiune în cuponul de pensie sau o notă separată care să arate cum a fost calculată și în ce bază pensia ca urmare a actualizării și care suma rezultată.

    3. În ceea ce privește modul în care trebuia să se facă actualizarea, în ce procent și la ce segment de pensie, dacă trebuie să se facă la întreaga pensie, sau doar la elementul solda de funcție, aici se poate discuta până la pensia celor care sunt acum în liceul militar, pentru că legea este zegreană. Dar deoarece legea spune că ”Cuantumul pensiilor militare de stat se actualizează ori de câte ori se majorează solda de grad/salariul gradului profesional și/sau solda de funcție/salariul de funcție al militarilor, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special, în procentele stabilite la art. 29, 30 și 108 și în funcție de vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie”, rezultă că întreaga pensie trebuie actualizată, indiferent cu ce procent, pentru că nici Legea 223 și nici anexa 2 din Ordinul M-25 nu prevăd că s-ar actualiza segmente de pensie, ci pensia. Aici avocații pot mânca o pâine, dar asta nu înseamnă că pensionarii vor câștiga obligatoriu. Depinde cum vor interpreta zegreniștii.

    Se pare că pe anumite pagini sindicaliste se propune contestarea actualizării, că s-au făcut modele de contestații făcătoare de minuni care se vor da –bineînțeles- numai plătitorilor de cotizații. Nu vreau să comentez mai mult, dar să contești un proces prevăzut de lege(actualizarea), pe care chiar noi îl cerem și îl vrem, în același timp în care contești și anularea actualizării (prevăzută de OG 59) mi se pare cea mai mare idioțenie. Dacă va fi ceva de contestat este actul respectiv, ca fiind emis în afara legii, fiind așadar lovit de nulitate absolută, dar nu procesul de actualizare în funcție de creșterea soldelor, pentru care unii se luptă pentru a menține această actualizare. Atenție mare la nuanțe stimați colegi dacă veți contesta ceva, nu contestați actualizarea ci documentul emis de CPS, ca fiind contrar Ordinului M-25 emis de chiar ministrul apărării. Domnule Fifor, îmi e teamă că trebuie să căutați alți șefi pe la anumite structuri care își bat joc ori de dumneavoastră, ori de pensionari, ori pur și simplu de legi și ordine.Sau poate își vor da singuri emblema de onoare a pensiilor militare în ținută de veselar. Vedeți că aceste decizii sunt surse de procese, timp și bani pierduți de minister. Dacă le doriți, atunci ar fi cazul să le suportați din buzunarul propriu.

    Apropo, am auzit că domnul Solomon, marele șef al comisiei de Muncă din Camera Deputaților, după ce a ascultat argumentele geneleilor (generali și colonei) care s-au dus cu steag de închinăciune și ca să discute ce și cum în privința ordonanței 59, ar fi declarat că va cere ministerelor de resort să trimită o simulare privind procesul actualizării, ca să afle cu cât anume cresc pensiile rezerviștilor dacă crește solda activului, speriat și el de calculelele doamnelor Olguța și Fifor. Păi ce mai e nevoie de simulare, nu au deja gata calculat simulacrul de actualizare în urma creșterii cu 15% a soldei de funcție a activilor? Rezultatul e vizibil, până acum pensia a crescut în urma actualizării, cu 0,01% la cel mult 1 pensionar din 1000. Mai e nevoie de alte calcule? Domnilor genelei, când mai mergeți la discuții de dragul discuțiilor pe tema ordonanței 59 luați niște ”decizii de actualizare” și arătați domnilor cu cât la sută au crescut pensiile, ca să nu mai ceară situații de pomană și să nu se mai sperie, sau să numai vină cu cifre de miliarde de lei impact financiar. Așa e că nu v-a dat prin cap să faceți asta ?

  4. Doamnelor si domnilor,
    Au inceput sa vina asa-zisele decizii de actualizare. Acestea va arata ce pensie ati fi avut daca, in locul indexarii cu 5,25% din ianuarie 2017, vi s-ar fi aplicat cresterea cu 15% din iunie 2017. Suma calculata porneste de la cuantumul din decembrie 2016. Si, evident este mai mica decat ceea ce aveti in plata.
    Legea nr. 223/2015 prevedea ca, in anul in care se produce si indexarea cu rata inflatiei si cresterea salariala la activi, ni se aplica ori una ori alta, adica cea mai favorabila dintre ele. In cazul in care cresterea salariala ar fi fost foarte mare am fi primit indexarea in ianuarie, plus diferenta pana la cuantumul cresterii, atunci cand aceasta s-ar fi produs. Dar nu a fost cazul, cresterea cu 15% a soldei de functie fiind mult mai mica decat indexarea cu 5,25% a intregului venit.
    In mod normal, Casele sectoriale de pensii ar fi trebuit sa trimita o instiintare doar rezervistilor care au solicitat in scris cu specificarea: „Daca ati fi avut un plus la cresterea cu 15% a soldei de functie, acesta vi s-ar fi acordat conform legii, automat, inca din iulie 2017. Dar n-a fost cazul!”.
    De ce ne-au prostit sa facem, in mod absurd, cereri de actualizare sau recalculare, desi era inutil? Ca sa poata emite acum, asa-zise decizii de actualizare, care bat in cuie cuantumul pensiei, obtinut prin OUG nr. 57/2015, de doua ori: odata prin adaugirea indexarii la cuantumul din decembrie 2016 si a doua oara prin adaugarea la acelasi cuantum din decembrie 2016, a zisei cresteri cu 15% a soldei de functie (fara indexare).
    Deci, deciziile de actualizare trebuie contestate pentru ca ele reconfirma in fapt, recalcularea pe OUG nr. 57/2015, pe care am contestat-o deja.

  5. Instrucţiuni de refacere a bazei de calcul pentru drepturile de pensie MAI deschise după 01 10 2017
    Este vorba de refacerea fiselor de pensie pentru poliţişti şi funcţionari publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare pensionaţi după intrarea în vigoare a OUG 56/2017.
    Cred că aceleaşi probleme se întâmpină şi pentru militarii pensionaţi după intrarea în vigoare a Legii 152/2017, modificată prin OUG 56/2017.
    De câte ori nu am precizat pe acest blog că, pentru calculul pensie deschise după 30 iunie 2017, toate soldele de funcţie din lunile alese pentru baza de calcul trebuie actualizate la nivelul funcţiei de la data pensionării, nu numai cele din lunile posterioare datei de 30 iunie 2017. Iată că, acum, în instrucţiuni se precizează că toate lunile alese, indiferent din ce perioadă, se actualizează cu majorările de 10/15% şi 25%.

Lasă un răspuns la Vasile Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.